Thursday 21 November 2013

Burger Malaysia or Pau Sambal

Assalamualaikum semua (bajet macam ramai jer pembaca)...hahaha...perasan sekejap. Dah lama nak cuba buat kuih ni..tapi asyik bertangguh-tangguh jer...kalau ibu panggil kuih ni Burger Malaysia tapi ada jugak orang panggil pau sambal. Kuih ni adalah salah satu feberet my husband. Lepas husband makan dia puji sedap, kat kedai punyer tak sedap husband cakap...ermmm...bertambah semangat lepas ni nak buat lagi kuih ni...hihihikk...selalu beli kuih ni ada jer yang tak kena, berminyak sangat la, sambal tak sedap la..buat sendiri lagi puas makan. Boleh letak sambal banyak banyak. First time cuba buat ni...memang best resepi kak yatie memories ni tak berminyak. suka sangat tengok blog beliau...bermacam aneka juadah ada...



BAHAN-BAHANNYA  ( Resepi asal oleh kak yatie memories )
  • 3 cawan tepung gandum
  • 3 camca besar gula halus
  • 4 camca besar susu tepung
  • 3 camca besar lemak sayur (shortening)
  • 1/2 camca teh garam halus
  • 2 1/2 camca teh instant yeast (mauripan)
  • 250 ml air suam
BAHAN INTI :-)

  • Sambal tumis secukupnya
  • Hirisan timun secukupnya 
CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Bancuh instat yeast bersama 50 ml air suam dan 1 camca teh gula halus (dari resipi yang sama). Kacau rata dan ketepikan sekejap hingga bancuhan berbuih2. Sementara itu masukkan tepung, baki gula, susu tepung, lemak sayur dan garam ke dalam mangkuk adunan. Kacau rata.
  2. Tuang bancuhan yeast dan gaul hingga sebati. Tuang baki air sedikit demi sedikit sambil terus menguli hingga menjadi doh yang tidak melekat dimangkuk adunan, tak perlukan habiskan air jika doh telah ok.
  3. Kemudian bahagi kepada bebola sama besar, bulat2kan dan susun dalam loyang yang telah ditabur sedikit tepung, tekan biar leper sedikit. Perap 35 - 45 minit atau hingga kembang.
  4. Goreng dalam minyak sederhana panas hingga kuning keemasan pada seluruh bahagian pau, angkat dan toskan. Biar sejuk, belah 2 dan sapu dengan sedikit sambal tumis, letak sekeping hirisan timun. Hidangkan untuk sarapan atau minum petang....
Selamat menjamu selera...

2 comments:

  1. memang sedap ni kak, feveret saya jugak ni, tapi saya malas nak membuatnya...haha...

    rajin akak, nampak sedap pulak tu...

    ReplyDelete
  2. ermm..mmg kuih ni sedap...ni baru fisrt time cuba buat tak berapa cantik ..hihihikk

    ReplyDelete