Friday 30 November 2012

breakfast kami di pagi sabtu

Asslamualaikum semua. Sorry ler lambat menhupdate blog hari ni (perasan macam ramai ler orang dok baca blog ibu). Untuk breakfast pagi ni ibu buat roti jala dan kuah durian. Sudah kepingin lama nak makan roti jala dengan kuah durian hari baru ada kelapangan untuk membuatnyer. Mr.Sirpool pulak request nak makan pulut durian. Kebetulan hari ini ada pak ndak ngan pak jang kat rumah kami. So ibu pon turutkan jer la permintaan Mr. Sirpool tu.

Roti jala dan  kuah durian.
Roti jala ibu hari ini. Resepinyer mudah jer. Tepung gandum, 1 biji telur, sedikit pewarna kuning, air, sedikit garam dan sedikit gula. Satukan semua kemudian masukkan ke dalam blander dan bland kemudian tapis. Panaskan kuali leper. sapukan sedikit minyak pada kuali leper, amik adunan tadi masukkan dalam acuan roti jala dan layangkan di atas kuali leper buat seperti jala.Sekejap jer roti ni masak,angkat dan lipatkan ikut citarasa anda.
Kuah durian.

Cara untuk membuat kuah durian ni pulak sangatlah mudah. cuma campak-campak jer. Amik santan pekat,daun pandan, kemudian masukkan isi durian yang telah dibuang bijinyer masukkan garam dan gula ikut citarasa masing-masing kedalam periuk dan  masakkan di atas api yang sederhana. Untuk memekatkan kuah masukkan sedikit tepung gandum.Biarkan mendidih ..boleh la dihidang.
Menu kedua untuk breakfast pagi ni ialah Pulut Durian request dar Mr.Sirpool.Ni adalah salah satu feberet dia. Pulut yang dimakan bersama durian,santan dan gula.Orang Kedah memang suka Pulut durian untuk menyerok. Mula kawen dulu ingatkan apa la menyerok ni, ayah mertua ajak menyerok. Pastu ayah cakap jangan dok pi menyorok pulak.  Untuk yang tak tau apa itu menyerok maksudnyer sarapan pagi dalam bahasa kedah. dalam hati time tu dok tertanya-tanya naper la ayah suruh menyorok pulak pagi-pagi buta ni. hihihikk..


Sekian....

2 comments:

  1. amboi.. mcm2 sarapan tuh.. beshnya la..:)

    ReplyDelete
  2. hari cuti jer boleh main masak-masak..kalau hari bekerja jarang nak memasak..

    ReplyDelete