Monday 17 November 2014

Mencukur Rambut Akeef Sufi

Akeef dilahirkan agak banyak jugak rambut, so ibu bercadang nak buang rambut asalnyer. Rambut yang tumbuh dalam kandungan ni bukannya tahan pun, lambat laun dia akan gugur sendiri. Orang cakap kalau kita buangkan rambut ni banyak kelebihan. Seperti dapat pahala, rambut yang baru tumbuh lebih cantik, bayi akan jadi bijak  dan mata bayi akan jadi lebih terang. Ibu pun contact la Cik Nah, dulu Cik Nah ni berkerja satu office ngan ibu.
Alhamdulillah masa mencukur rambut Akeef, dia baik-baik sahaja..tak menangis pon. Sebelum proses mencukur rambut Cik Nah dah bedung Akeef terlebih dahulu dengan kain batik supaya baby tak terkejut.
 Memang perlu berhati-hati...kulit bayi kan lembut. Meh ibu syerkan artikel yang ibu pernah baca..Mencukur rambut bayi adalah sesuatu yang disunatkan oleh Islam. Rasulullah s.a.w. bersabda : " Setiap bayi tergadai dengan akikahnya, disembelih untuknya pada hari ke tujuh, dicukur rambutnya dan diberi nama".(Shahih Sunan Abu Daud, no: 2838) Tujuan mencukur rambut adalah untuk membersihkan selaput kepalanya dan agar rambut yang baru lagi sihat tumbuh.Di dalam riwayat yang lain, mencukur rambut juga disebut sebagai "bersihkan kotoran", yakni hadis : Bersama seorang anak satu akikah, maka tumpahkan untuknya darah ( yakni sembelihan akikah) dan bersihkan kotoran (yakni mencukur rambut )."(Shahih al-Bukhari, no :5472, Fath al-Bari, jld.27, ms.24).

ha...dah botak pon kepala baby boy ibu. selepas dah botak kepala ni cik siap bagi mandi lagi baby boy ibu ni...k la sampai sini dulu yer...



2 comments:

  1. Hehehe dah botak pun dia.. kalau rambut kasar sat ja dah tumbuh.. kalau rambut halus ambik masa juga laa..

    ReplyDelete
  2. Rambut anak-anak yan semua jenis halus...lambat sikit nak tumbuh.

    ReplyDelete