Wednesday 25 July 2012

Menu Berbuka Hari ketiga berpuasa

Hari ketiga berpuasa ibu masak menu yang simple jer nasi putih dimakan bersama daging bakar, air asam dan sambal telur . Jom ibu kongsikan resepi yang ibu masak.

 Daging Bakar
Bahan-bahannyer :
1/2 kg Daging
2 ulas bawang merah*
2 ulas bawang putih*
1 inci halia*
1 sk jintan manis*
1sk jintan putih*
sedikit serbuk kunyit*
garam & gula

Cara-caranyer :
Tumbuk semua bahan-bahan yang bertanda * sehingga lumat.kemudian masukkan bahan -bahan yang ditumbuk ke dalam bekas daging. tmbahkan garam dan gula. Gaulkan sehingga sekata, perap daging selama setengah jam (klu nak sedap lagi perap lama).  Panaskan oven dan boleh la dimasukkan ke dalam oven dan dibakar pada suhu 180 darjah selama 30 minit bergantung kepada ketebalan daging. setelah masak boleh la dihidang bersama air asam.


 Air Asam
Bahan-bahan yang dikisar :
2 biji cili Merah
 8 biji cili
Belacan

 Bahan- bahan yang dihiris :
1 biji bawang besar
1 biji tomato
10 biji cili padi
2 biji cili merah

Bahan- bahan lain : 
kerisik
garam,gula & sedikit perasa
air asam jawa
2 biji limau kasturi

Cara-caranyer :
Campurkan bahan yang dikisar dan bahan yang dihiris, masukkan kerisik, garam, gula dan sedikit perasa serta air asam dan air limau kasturi.Kemudian gaulkan sehingga rata. perasa secukup rasa mengikut cita rasa masing-masing. sedap dihidangkan bersama daging bakar.

Sambal Telur 
Bahan-bahannyer :
3 biji telur Ayam (direbus dan dibuang kulit)
15 biji cili kering*
2 ulas bawang merah (dihiris)
 2 ulas bawang putih (diketuk)
belacan*
air asam jawa
minyak

Cara-caranyer:
Kisar bahan-bahan yang bertanda* dan ketepikan. Panas minyak dan tumiskan bawang merah, bawang putih sehingga kekuningan. kemudian masukkan cili yang telah dikisar. tunggu sebentar dan masak sehingga pecah minyak, masukkan pula
 air asam jawa. kemudian masukkan telur dan perasakan dengan garam, gula serta perasa sesedap rasa. Masak sebentar sehingga nampak kuah agak pekat dan boleh la dihidang. selamat mencuba..

No comments:

Post a Comment