Sunday 21 October 2012

Kari Ikan Tenggiri

Semalam tengok Cik Mat Gebu punya kari ikan tenggiri meleleh air liur menengoknyer http://www.tiffinbiru.com/2012/10/kari-ikan-tenggiri.html. Dalam hati esok nak buat jugak la.Tengok-tengok(bahasa utara) pagi tadi husband balik dari pekan hari cakap dia beli ikan tenggiri dan bahan untuk buat kari..Ermm..macam tau-tau jer kan. Mr.Sirpool cakap dia nak makan Gulai (kari) ikan tenggiri. Ibu pon yang menurut perintah masakkan la kari untuk Mr.Sirpool. Kari kali ni ibu masak ikut resepi mak.

Kari Ikan Tenggiri

 Bahan-bahannyer:
6 ketul ikan tenggiri
1 paket rempah kari babas
1 ulas bawang besar (dikisar)
1 sudu besar serbuk cili
2 ulas bawang merah (dihiris)
2 ulas bawang besar (dihiris
1 sudu besar halba campur
daun kari
santan
asam jawa
minyak untuk menumis
garam dan perasa

Cara-caranyer ;
Satukan rempah kari babas bersama serbuk cili dan bawang besar yang telah dikisar setelah itu ketepikan sebentar.Panas minyak dan tumiskan bawang merah, bawang putih, hlaba campur dan daun kari. Kacau sehingga kekuningan. Kemudian masukkan rempah yang telah kita bancuh tadi. Biarkan sehingga terbit minyak atau pecah minyak. Pastikan rempah betul-betul masak baru la dimasukkan santan yang telah diperah bersama asam jawa. biarkan mendidih seketika, masukkan ikan.Jangan dikacau terlalu kuat disebabkan takut ikan hancur.biarkan seketika.perasakan dengan garam dan sedikit perasa. kemudian masukkan bendi dan tomato. Biarkan seketika kemudian tutup api dan boleh la dihidang.



Bertambah Mr.Sirpool makan. Nica pon turut senyap ketika makan..Lapar sangat agaknyer..Ibu kalau makan kari mesti bersama kicap.ermm..baru rasa ada umphh.. Untuk anak-anak ibu goreng sotong bersama sos tiram. Sotong hari ni banyak pulak telurnyer, mula senyap-senyap jer ibu ambil telur sotong dan bagi sikit untuk nica dan anna.Lepas baru cakap kat Mr.Sirpool dan Kamal sotong ni ada telur..apa lagi pakat dok cari la..hihiikk..Apa-apa pon ibu dah kenyang. Masa untuk berehat..

No comments:

Post a Comment