Saturday 20 October 2012

Lunch kami untuk hari ini


Pagi dah masak lempeng. Untuk menu lunch ibu masak sambal petai bersama udang, Masak Lemak Cili Padi Ketam dan Gelama Masam goreng. Hari ini kan cuti so boleh la masak banyak sikit. Sambal petai ini disebabkan terliur tengok Blog kak shariah buat roti dengan sambal tumis petai. ni ha blognyer http://shahriahnovelisresipe.blogspot.com/2012/10/roti-sandwich-bai-sambal-tumis-petai.html. Barang-barang memang dah ada nak buat sambal petai so apalagi amik barang-barang masak la. Ibu gantikan bilis dengan udang.

Sambal Petai bersama udang

  Bahan-bahannyer:

Petai
udang
Cili kering (dikisar)
Belacan
2 ulas bawang merah (dihiris)
2 ulas bawang putih (diketuk)
air asam jawa
garam,gula dan perasa
minyak

Cara-caranyer :

Panas minyak dan tumis bawang putih dan bawang merah sehingga kekuningan. Kemudian masukkan cili kisar yang telah dikisar bersama belacan. Masak sehingga pecah minyak. Kemudian masukkan asam jawa dan sedikit air.Kemudian masukkan petai dan udang. Biarkan sebentar, kemudian perasakan dengan garam, gula dan perasa secukup rasa. Biarkan kuah sedikit pekat. Kemudian boleh la dihidang.
 

Masak Lemak Cili Padi Ketam

 Bahan-bahannyer:
5 ekor Ketam
1 Ulas bawang besar
1 Biji cili merah
3 Biji cili padi (Kalu suka pedas boleh tambah)
2 batang Serai (dititik)
kunyit hidup
Sehelai daun kunyit
Santan
 Garam, gula dan sedikit perasa

Cara-caranyer:
Kisar Cili merah, bawang besar, cili padi bersama. Kemudian panaskan periuk dan masukkan bahan kisar tadi. Masak bahan kisar sehingga kering air dan masukkan serai. Kemudian masukkan santan cair. Api perlu perlahan supaya santan pecah minyak dan hendaklah dikacau. Masukkan daun kunyit yang disimpul dan Kemudian masukkan ketam sambil dikacau sehingga mendidih. Kalau ada nenas boleh masukkan nenas lagi sedap. tapi ibu kehabisan stock. kemudian masukkan santan pekat. masak sehingga ketam masak dan perasakan dengan garam, gula dan perasa terlebih dahulu.Okey dah siap..

 Ini pulak Gelama masam goreng. Jangan nak mintak resepi pula..hihiikkk





No comments:

Post a Comment